Etusivu » Diabetes » Fitfarmin VHH-valmennus sopii myös diabeetikoille
Sponsoroitu

FitFarmin suosikkivalmennuksiin lukeutavassa VHH:ssa opitaan pitämään paino hallussa ja noudatetaan vähähiilihydraattista elämäntapaa arjessa. Valmennus sopii myös diabeetikoille, joille hiilihydraattien riittävä saanti on elintärkeää.

VHH-valmennuksen päävalmentajana toimii Matias Koistinen, joka muistuttaa Fitfarmin VHH:n poikkeavan valtavirrasta.

– Meillä hiilihydraatteja ei vedetä minimiin, vaan ne muodostavat 20–25 prosenttia päivittäisestä energiansaannista. Vaikka hiilihydraattien sietokyky olisi tyypin 2 diabeetikoille tyypilliseen tapaan heikentynyt, tällä hiilarimäärällä pärjää yleensä hyvin.

Koistisen mukaan ruokavalion hiilihydraattimäärää muokataan diabeetikkojen yksilöllisten tarpeiden mukaisesti.

– Tyypin 1 diabeetikoilla hiilihydraattimäärä on korkeampi ja sitä on jokaisella aterialla. Koska diabeetikoiden sokerinsietokyvyssä ja insuliiniherkkyydessä on suuria eroja, on tärkeää, että ruokavalio muovataan yksilöllisesti ja lääkitykseen sopivaksi.

Terveellisen elämän raamit

Fitfarmin VHH-valmennuksessa keskitytään ruokavalion lisäksi kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin perusasioihin, kuten nukkumiseen, arkiaktiivisuuteen ja hyötyliikuntaan sekä stressin minimoimiseen.

– Tärkeintä on oppia terveellisen ruokavalion raamit, oikeat annoskoot ilman kalorien laskemista sekä säännöllinen ateriarytmi. Kun ne tulevat selkärangasta, VHH:n soveltaminen arkeen on helppoa ja vaivatonta, Matias Koistinen sanoo.

Koistisen mukaan Fitfarmin VHH on todettu toimivaksi, sillä useiden diabeetikkojen lisäksi Koistisen valmennuksessa on ollut mukana jopa diabetestutkija.

– Runsas ylipaino vaikuttaa insuliiniherkkyyteen. Kun painoa saadaan pudotettua järkevällä tavalla, lääkitystäkin saadaan yleensä vähennettyä.

Näin kävi Petri Ukkoselle, 52, joka on pudottanut Koistisen valmennuksessa yli 40 kiloa elopainostaan.

– Puolitoista vuotta sitten olin lopen kyllästynyt omiin elintapoihini ja olooni. Olin reilusti ylipainoinen, verenpaineeni oli koholla ja minulla oli alkava diabetes. Päätin, että muutos tapahtuu nyt!

Diabetes mellitus (1-tyyppi)

71,4% ykköstyypin diabetesta sairastavista kertoi voineensa vähentää lääkityksen määrää ja/tai hoitotasapainonsa parantuneen.
19,4% kertoi, että valmennukseen osallistuminen ei parantanut hoitotasapainoa, eikä lääkitystä voitu vähentää.
9,2% kertoi, että ei tiedä mitä vaikutusta valmennukseen osallistumisella oli diabeteksen hoitotasapainoon.

Kyselyyn osallistui 98 ykköstyypin diabeetikkoa.

Aikuistyypin diabetes

55,1 % kakkostyypin diabetesta sairastavista kertoi voineensa vähentää lääkityksen määrää ja/tai hoitotasapainonsa parantuneen.
4,1% kertoi, että on voinut lopettaa lääkityksen kokonaan
27,4% kertoi, että valmennukseen osallistumisella ei ollut vaikutusta hoitotasapainoon tai lääkitykseen.
13,4% kertoi, että ei tiedä mitä vaikutusta valmennuksella oli diabeteksen hoitotasapainoon.

Kyselyyn osallistui 245 kakkostyypin diabeetikkoa.

Tutkimus on tehty vuosina 2019 – 2020 FITFARMin Superdieetti®, Sport- ja VHH-valmennuksiin osallistuneiden kesken asiakaskyselykaavakkeella. Kyselyyn vastanneet ovat saattaneet tuona ajanjaksona osallistua useampaan FITFARM valmennukseen. Kyselyn on toteuttanut FITFARM toukokuussa 2020. 

Ryhmästä motivaatiota

– Sain ravitsemusterapeutilta hyviä ohjeita, mutta en uskonut, että jaksaisin noudattaa niitä kovin pitkään yksin. Tuttavani suositteli minulle Fitfarmin ryhmävalmennusta, johon ilmoittauduin mukaan, Ukkonen jatkaa.

Hän sanoo, että valmennuksen suurin anti on ollut ruokailurytmin säännöllistyminen sekä kasvisten määrän lisääntyminen lautasella.

– Kärsin alkuun päänsärystä, mutta se tasoittui melko nopeasti. Energisyys kasvoi heti ja se motivoi jatkamaan. Paino ei parin ensimmäisen viikon aikana laskenut juurikaan, mutta kun se vihdoin kääntyi laskuun, kiloja alkoi lähteä tasaisesti joka viikko.

Ukkonen opetteli syömään säännöllisesti viidesti päivässä ja vakuuttaa, että uudet elämäntavat ovat tulleet jäädäkseen.

– Nykyisin minulla on kerran viikossa herkkupäivä, enkä muutenkaan koe jääväni ruoan suhteen mistään paitsi. Nautin suunnattomasti myös liikunnasta, jota harrastan kuusi kertaa viikossa. Käyn salilla ja harrastan monipuolista aerobista liikuntaa porrastreeneistä kävely- ja hölkkälenkkeihin. Aktiivisuuden myötä toki myös hiilihydraatin määrä ruokavaliossa on kasvanut.

Mikä parasta, terveyden mittarit eivät pala enää punaisella.

– Verenpaineeni on viitearvojen sisällä, eikä tyypin 2 diabeteskaan enää kummittele, kaikki lääkitykset on purettu, Ukkonen hymyilee.

Seuraa somessa! @fitfarmofficial @koistinen_matias

Next article