Etusivu » Diabetes » Teknologia tuo turvaa diabeetikon elämään
Sponsoroitu

Diabeetikko tekee päivittäin lukuisia, arkeensa vaikuttavia hoitopäätöksiä. Älykästä teknologiaa hyödyntävä monipistoshoitojärjestelmä vähentää olennaisesti hoidon kuormittavuutta.

Tyypin 1 diabetes, eli insuliininpuutosdiabetes, vaatii sitä sairastavalta jatkuvaa glukoosiarvojen tarkkailua. Tyypin 1 diabeetikon haima ei tuota insuliinia, joten hänen tulee pistää tarvittava insuliinimäärä useita kertoja päivässä.

– Voidaan ajatella, että diabeetikko toimii ikään kuin itse yhtenä kehonsa elimenä, diabeteshoitaja Heidi-Maria Rinne havainnollistaa sairauden kokonaisvaltaisuutta sekä vaikutusta elämään.

Perinteisessä monipistoshoidossa diabeetikko pistää pitkävaikutteista perusinsuliinia kerran tai kahdesti vuorokaudessa ja pikainsuliinia jokaisen aterian yhteydessä. Niin liikunta, ruokailu kuin stressi voivat muuttaa glukoosiarvoja hetkessä, joten osa tarvitsee päivän aikana myös korjaavia annoksia. 

Viime vuosina nopeasti kehittynyt teknologia on kuitenkin viemässä hoitoa uuteen suuntaan: sen ansiosta entistä useampi diabeetikko voi elää huomattavasti huolettomampaa elämää.

Älykäs järjestelmä ohjeistaa potilasta henkilökohtaisesti

Tyypin 1 diabeteksen hoidossa on hyödynnetty pitkään insuliinipumppuja. Viime vuosien aikana markkinoille on tullut älypumppuja, jotka annostelevat insuliinia automaattisesti sensorin glukoosiarvojen perusteella. Tämä diabeteksen hoitoa mullistanut teknologiaratkaisu on helpottunut monen diabeetikon elämää. 

Loppusyksystä 2023 myös monipistoshoitoiset tyypin 1 diabeetikot saivat käyttöönsä uutta teknologiaa uudistetun, älykkään monipistoshoitojärjestelmän tultua markkinoille. Nyt järjestelmässä on uusi Simplera™-sensori sekä muita uusia ominaisuuksia.

Ihoon kiinnitettävästä Simplera ™-sensorista, InPen™-insuliinikynästä ja InPen™ -sovelluksesta koostuva älykäs monipistoshoitojärjestelmä seuraa insuliinija glukoosiarvoja reaaliajassa sekä antaa henkilökohtaisia annostusohjeita. 

– InPen™-sovelluksen hoitoasetuksiin asetetaan lääkärin laatimat, potilaan yksilölliset vuorokausiasetukset, joissa huomioidaan muun muassa hiilihydraattisuhde, insuliiniherkkyys sekä verensokeritavoite. Simplera™-sensori mittaa jatkuvasti kudosnesteestä glukoositasoa ja siirtää tiedot InPen™-sovellukseen. Annoslaskuri suosittelee insuliinimääriä hoitoasetusten ja ajankohtaisen glukoositiedon perusteella. Järjestelmän avulla omahoidon aktiivinen seuranta on aiempaa helpompaa, kun tiedot ovat automaattisesti saatavilla, Rinne kuvailee.

Teknologia tuo diabeetikon arkeen paitsi sujuvuutta, myös uudenlaista ennakoitavuutta ja turvaa. Älykkään monipistoshoitojärjestelmän kohdalla tämä tarkoittaa muun muassa sovelluksen lähettämiä, yksilölliseen dataan perustuvia hälytyksiä.

– InPen™-sovellus muistuttaa potilasta sekä perusinsuliinin että ateriainsuliinin pistämisestä ja hälyttää, jos glukoosiarvo nousee tai laskee yllättävästi. Lisäksi sovellus ilmoittaa, jos se epäilee annoksen jääneen välistä. 

Järjestelmän hyötyihin kuuluvat myös raportit, jotka helpottavat olennaisesti hoidon suunnittelua.

– Laajat raportit lisäävät hoitohenkilökunnan ymmärrystä potilaan voinnista ja hänen yksilöllisistä tarpeistaan. Data parantaa hoidon suunnittelua, mikä vaikuttaa suoraan potilaan elämänlaatuun. 

Tiivis yhteistyö vahvistaa hoidon sujuvuutta 

Työssään diabeteshoitajana Rinne on jo nähnyt, kuinka potilaan hoitotasapaino on parantunut älykkään monipistoshoitojärjestelmän ansiosta. Samalla hän tiedostaa, että osa diabeetikoista suhtautuu teknologian hyödyntämiseen varauksella.

– Teknologia on kehittynyt kovalla vauhdilla, joten on täysin ymmärrettävää, että se saattaa pelottaa. Osaa jännittää erityisesti ajatus itsessä koko ajan kiinni olevasta pumpusta. Älykäs monipistoshoitojärjestelmä on tällöin loistava vaihtoehto.

Uuden hoitomuodon aloituksessa on aina kyse suuresta päätöksestä. Siksi teknologian käyttöönottoa edeltää potilaan toiveiden ja erilaisten hoitovaihtoehtojen huolellinen kartoittaminen lääkärin ja hoitajan kanssa. Päätöksen hoidon aloittamisesta tekee lääkäri.

– Aloituksessa on aina mukana hoitaja, lääkäri ja tarvittaessa edustaja, jotka opastavat potilasta teknologian käytössä. Hoidon alkuvaiheeseen sovitaan tiiviit kontrollit, ja apua on saatavilla jatkuvasti myös aloituksen jälkeen. Potilas ei jää koskaan yksin. Tarvittaessa potilas voi olla yhteydessä Medtronicin tuotetukeen teknisissä kysymyksissä, Rinne summaa.

Haluatko tietää lisää diabeetikon arkea helpottavista ratkaisuista?

Next article