Ihmisen jalkaterä on yksilöllinen ­– jalan pituuden ohella myös päkiä ja kantapään leveys sekä jalkaterän korkeus vaihtelevat. Jalkaterapeutti Riitta Saarikoski ohjeistaa kenkäostoksilla miettimään ennen kaikkea jalkineen käyttötarkoitusta.

– Lyhyen aikaa jalassa pidettävissä juhlakengissä voi olla muun muassa korkeampi korko ja kapea kärkiosa, kun taas työkenkien valinnassa yksilöllisten ominaisuuksien lisäksi on huomioitava myös työnkuva.

Kehon toiminnot ja liikkuminen tapahtuvat yhtenäisenä liikeketjuna, johon liittyy kaikkien nivelten toiminta varpaista kaularangan nikamiin. Saarikoski muistuttaa, että jalkaterveys heijastuu kehon toimintoihin vaikuttaen liikkumiseen ja yleisterveyteen.

"Kehoon kohdistuvia iskuja tarvitaan, jotta luusto saa tarvitsemiaan ärsykkeitä."

– Esimerkiksi kivulias känsä päkiässä muuttaa jalkaterän asentoa sekä polvi- ja lonkkanivelen kuormitusta sekä toimintoja. Terveet jalat mahdollistavat itsenäisen liikkumisen, työssä jaksamisen sekä osallistumisen vapaa-ajan liikuntaharrastuksiin ja muihin aktiviteetteihin.

 

Paljasjaloin aina, kun mahdollista!

Joustamattomilla alustoilla liikuttaessa jokainen kantaisku synnyttää jopa 120 kilometrin tuntivauhdilla etenevän, selkärankaan kulkeutuvan värähtelyaallon. Alaraajaan ja jalkaterään sekä jalkapohjan ihoon kohdistuvien voimien lisäksi kehon paino aiheuttaa hankausta ja painetta, mikä voi pitkällä aikavälillä altistaa tuki- ja liikuntaelimistön vaurioille. Saarikosken mukaan terveen ihmisen kengissä ei iskunvaimennus kuitenkaan ole tarpeen.

– Kehoon kohdistuvia iskuja tarvitaan, jotta luusto saa tarvitsemiaan ärsykkeitä. Siksi myös lapsen kasvuvaiheen ollessa kesken kengissä ei tarvita iskunvaimennusta. Ylimääräistä iskunvaimennusta suositellaan urheilussa sekä liikunnassa, johon liittyy paljon hyppyjä.

Hyvät kengät eivät yksin ehkäise rasittumista ja mahdollisia vaivoja. Tarvitaan myös toimivaa alaraajojen ja lantion yhteistyötä, kehon ja erityisesti keskivartalon hallintaa, hyvää alaraajojen ja jalkaterän nivelten toimintaa sekä lihastasapainoa.

– Monet selkävaivoista kärsineet ovat saaneet avun siirtyessään käyttämään ominaisuuksiltaan paljasjaloin liikkumista mukailevia niin sanottuja paljasjalkakenkiä ja kevytjalkineita. Kengättömiä jaksoja kannattaa pitää aina, kun siihen on mahdollisuus – silloin jalkaterän lihas- ja niveltoiminnot sekä tuntoaisti saavat hyvän jalkaterveyden edellyttämiä ärsykkeitä, Saarikoski sanoo.