Ortoosia käytetään muun muassa asentohoidossa, seisoma- ja kävelyharjoittelussa sekä aktiivisessa liikkumisessa ja urheilussa.

Oikein suunniteltu ortoosi tukee niveltä ja estää sitä taipumasta kipua aiheuttavaan virheasentoon. Ortoosin teho syntyy puristuksesta, joka tukee lihaksia ja pitää yllä nivelen oikeaa asentoa.

– Ortooseilla voidaan myös rajoittaa rangan tai raajojen nivelten ja lihasten toimintaa. Lukittavaa ortoosia käytetään silloin, kun lihasvoimaa ei ole lainkaan tai sitä ei ole riittävästi nivelen tukemiseen, lisää fysiatrian ylilääkäri Jari Ylinen Jyväskylän keskussairaalasta.

 

Nivelrikko on yleinen ortoosilla hoidettava vaiva

Polvinivelrikkoa esiintyy jopa kahdeksalla prosentilla yli 30-vuotiaista naisista, ja 70-vuotiailla naisilla polvinivelrikkoa on jo joka kolmannella. Miehillä polvinivelrikkoa on puolet vähemmän. Ylinen näkee suurimpana syynä sukupuolien väliseen suureen vaihteluun fyysiset ja anatomiset erot.

”Polven nivelrikko voi aiheuttaa sisemmän tai ulomman nivelraon kaventumisen, jolloin polven kuormitus jakautuu epätasaisesti.”

Raajan nivelrikko on yleinen vaiva, johon ortoosilla haetaan apua. Nivelrikko syntyy usein ikääntymisestä ja joskus tapaturmasta aiheutuvan kuluman myötä. Polvinivelen virheasennosta johtuen luonnollinen liikkuminen voi aiheuttaa raajan nivelen kulumisen epätasaisesti. Nivelrikko eli artroosi on yleinen nivelsairaus ja erityisesti aikuisiällä tavallisin polvikipujen aiheuttaja. Alkuvaiheessa kipu on aaltoilevaa ja tuntuu liikkuessa, mutta vaivan edetessä kipu ja särky voivat tuntua myös lepotilassa.

Ylinen kertoo, että nivelrikossa ortoosilla stabiloivalla vaikutuksella voidaan saada nivel hyvin tuettua ja estää niveltä vääntymästä. Nivelsiteisiin kohdistuvan kuormituksen vähentyessä myös kipu vähenee suurella osalla nivelrikkopotilaista.

– Esimerkiksi polven nivelrikko voi aiheuttaa sisemmän tai ulomman nivelraon kaventumisen, jolloin polven kuormitus jakautuu epätasaisesti. Tällöin dynaaminen ortoosi tukee niveltä, jolloin kulumasta aiheutuva virheellinen kuormitus vähenee, hän tarkentaa.

Esimerkiksi polven nivelrikossa ortoosilla voidaan vähentää kuormitusta, mikä voi hidastaa kuluman etenemistä. Sopivaa ortoosia käyttämällä voidaan siirtää keinonivelen tarvetta tai voidaan jopa kokonaan välttyä siltä.

Ylinen korostaa lisäksi liikunnan ja painonhallinnan merkitystä nivelrikon oireiden helpottamisessa. Hän sanoo, että pienestäkin liikunnasta, kuten kävelystä, on apua erityisesti heille, joilla liikkumiskyky on jo heikentynyt.

Ortoosia voi käyttää pitkäaikaisesti tai aina silloin, kun kuormitusta halutaan vähentää vain tietyssä tilanteessa, kuten urheillessa, vaikka muulloin sitä ei tarvitse.

Lievässä oireilussa apua saadaan usein jo kevyestä elastisesta polvituesta, joita on saatavilla esimerkiksi urheilumyymälöissä. Jos oireet häviävät, ortoosin käytön voi lopettaa.