Etusivu » Päihde- ja mielenterveys » Hyvinvointivalmentaja Karita Tykkä kannustaa:”Hyväksy se, mikä on”
Päihde- ja mielenterveys

Hyvinvointivalmentaja Karita Tykkä kannustaa:”Hyväksy se, mikä on”

karita-tykka
karita-tykka
Hyvinvointivalmentaja ja bloggaaja Karita Tykkä aloittaa jokaisen päivänsä liikuttamalla kehoaan ja keskittyy siihen, että ruokavalio koostuisi oikeasta ruoasta. Kuvat: Emma Ronkainen

Mikään ei ole tärkeämpää kuin terveys ja fyysinen sekä henkinen hyvinvointi. Minulle terveelliset elämäntavat tarkoittavat ennen kaikkea tasapainoista elämää.

Liiallinen ehdottomuus asioiden suhteen luo stressiä, ja näennäisesti terveellinen elämä voikin siten kääntyä itseään vastaan. On hyvä pysähtyä ja tiedostaa omat ajatuksensa ja tunteensa – kuunnella mitä sanottavaa niillä on. Hyviä tai huonoja tunteita ei ole olemassakaan – ainoastaan tunnetiloja, joilla on meille jokin viesti.

Tiedostamalla mitä kaipaa ja mitä elämäänsä valitsee, on suuri merkitys sille, miten elämämme koemme ja millaisena se meille näyttäytyy. Vaikka meillä olisi unelmiemme ammatti, puoliso, auto ja koti, mutta emme olisi onnellisia, ei meillä olisi mitään. Onnellisuus, elämän merkityksellisyys ja mielenrauha ovat äärimmäisen tärkeitä henkiselle hyvinvoinnille, joka on vähintään yhtä tärkeää kuin fyysinenkin ja vaikuttaa kokonaisvaltaiseen hyvinvointiimme merkittävästi. Ajatuksillamme luomme todellisuutemme, joten sillä, mitä ajattelemme, on suuri vaikutus koko elämäämme.

Aloitan päiväni meditaatiolla, jonka jälkeen useimmiten liikutan kehoani jollakin tavalla. Liikunta voi olla pilatesta, kävely- tai juoksulenkki, joogaa, uinti tai minkä milloinkin tunnen kutsuvan. En päätä etukäteen millä liikkeellä aamuni alkaa, vaan kuuntelen, mitä kehoni kaipaa. Aamurutiinini päättyy mereen, jonne pulahdan oli kesä tai talvi. 

Ruokavalioni koostuu oikeasta ruoasta, ei ruoan kaltaisista asioista. Syön paljon kauden kasviksia, kalaa, kananmunia, oliiviöljyä, marjoja, laadukkaita juustoja, pähkinöitä, matcha-teetä, tuoreita yrttejä, voita, raakasuklaata, lehtivihreitä sekä rakastamaani kookosta eri muodoissa. Liiallinen sokeri saa suoliston niin sanotut huonot bakteerit jylläämään, joten siitä kannattaa päästää irti.

Suoliston hyvinvoinnin edellytys ovat ruoat, jotka eivät vahingoita suolinukkaa. Kuitupitoisista kasvikset, kuten kaalit ja pinaatti, ovat hyväksi suolistolle, kuten myös vähäsokeriset hedelmät ja kasvikset – esimerkiksi marjat, tomaatit ja sitruuna sekä suolinukkaa hoitavat rasvat. Suoliston hemmotteluun sopii vaikka avokado-suklaamousse, jonka voi makeuttaa kookospalmusokerilla, pienellä määrällä kotimaista hunajaa tai laadukkaalla stevialla. Tai marjoja kookosjogurtin tai kermavaahdon kera nautittuna!

Elämänohjeeksi sanoisin, ”hyväksy se, mikä on”. Jokainen meistä kohtaa elämässä asioita ja haasteita, jotka eivät ole mieluisia. Sen sijaan, että vastustamme niitä, voimme pyrkiä päästämään niistä irti ja hyväksyä tilanne. Voimme ajatella vain yhtä asiaa kerallaan, joten on syytä miettiä mihin haluaa energiansa keskittää. Tilanteesta ei tarvitse pitää, mutta jotta energian saa vapautettua toisaalle, kannattaa se hyväksyä. 

Rakkaudella, Karita.

Karita Tykkä on hyvinvointivalmentaja, luennoitsija, bloggaaja, juontaja ja 8-vuotiaan pojan äiti, jonka kesään kuuluu blogin päivitystä rennolla otteella, aamu-uinteja meren lempeissä aalloissa, nautiskelua, naurua, perheen ja ystävien kanssa oleilua sekä uuden kirjan kirjoittamista.

Seuraa Karitaa kesällä:
Rakkaudella, Karita -blogi
Instagram @karitatykka

Next article