Etusivu » Sydän ja verisuonitaudit » Lisää kasviksia, hedelmiä ja marjoja
Elintavat

Lisää kasviksia, hedelmiä ja marjoja

sydan-verisuonitautien-ehkaisy-terveellinen-syominen
sydan-verisuonitautien-ehkaisy-terveellinen-syominen
Elintavoilla on suuri merkitys sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä. Ravitsemusterapeutti kannustaa aloittamaan muutoksen askel kerrallaan. Kuvat: Unsplash ja Jenny Paalijärvi

Elintavoilla on merkitystä sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä. Muutoksen terveellisempään syömiseen voi aloittaa askel kerrallaan.

Ruokailutottumukset vaikuttavat paljon sydän- ja verisuonitauteja ehkäistäessä. Tärkeää on saada ravinnosta sopivasti energiaa, jotta paino pysyy kurissa.

– Ruokailun olisi hyvä olla säännöllistä ja annoskoon kohtuullinen, laillistettu ravitsemusterapeutti ja tutkija Sirpa Soini lisää.

Kasviksia, hedelmiä ja marjoja olisi hyvä syödä yhteensä puoli kiloa päivässä, mikä tarkoittaa noin kuutta kourallista.

– Ne sisältävät paljon ravintoaineita ja muun muassa kaliumia, joka laskee verenpainetta.

Suola taas nostaa verenpainetta, joten ruuan tulisi olla vähäsuolaista ja myös vähäsokerista. Lisäksi kannattaa käyttää kasviöljyjä kovien eläinrasvojen sijaan.

– Kalaa olisi hyvä syödä kahdesti viikossa eri kalalajeja vaihdellen. Kalassa on hyvin omega-3 rasvahappoja. Lisäksi siitä saa D-vitamiinia, seleeniä, jodia, kaliumia ja B12-vitamiinia.

Makkaraa maksimissaan kerran viikossa

Soini kannustaa muuttamaan ruokailutottumuksia terveellisimmiksi muutama asia kerrallaan. Rasvaisen leikkeleen tai juuston voisi vaihtaa vähärasvaisempaan, täysin rasvatonta ei tarvitse olla.

– Kovia rasvoja sisältävää makkaraa ei kannata syödä enempää kuin kerran viikossa.

Ravitsemusterapeutti korostaa riittävän kuidun saannin tärkeyttä. Sitä saa täysjyväviljasta, joka on lisäksi kivennäisaineiden ja vitamiinien hyvä lähde.

– Kuidun tehtävä on tasata verensokerivaihteluja. Se ei nosta sitä nopeasti ylös ja laske alas, vaan pitää pitkään hyvällä tasolla, joka on tärkeää myös diabeetikoille. Lisäksi kuitu auttaa pitämään nälän tunteen pois ja vaikuttaa suoliston hyvinvointiin.

Kaura puolestaan sisältää kolesterolia alentavaa betaglukaania. Muita kolesterolia alentavia ravintoaineita ovat palkokasvit ja muun muassa levitteisiin lisätyt kasvistanoli ja -steroli.

Ravitsemusterapeutti muistuttaa myös riittävästä liikunnasta, sillä se on merkittävä osa terveellisiä elämäntapoja.

– Lihaskunnosta on hyvä huolehtia ja lisäksi käydä noin puoli tuntia kestävillä kävelylenkeillä.

Next article