Etusivu » Päihde- ja mielenterveys » Mielenterveysseuran palvelut auttavat elämän vaikeissa tilanteissa
Päihde- ja mielenterveys

Mielenterveysseuran palvelut auttavat elämän vaikeissa tilanteissa

Mielenterveysseuran palvelut
Mielenterveysseuran palvelut
Kuva: Unsplash

Suomen Mielenterveysseura ja ympäri Suomea toimivat lukuisat paikalliset mielenterveysseurat ylläpitävät kriisikeskuksia, joista saa tukea ja apua, kun elämässä on vaikeuksia.

Mielenterveysseuran ryhmätoimintojen päällikkö Reija Tuomisalo painottaa, että yhteydenottoon ei tarvita esimerkiksi lääkärin lähetettä vaan riittää, että kokee olevansa vaikeassa elämäntilanteessa.

– Suurimpia syitä yhteydenottoon ovat erilaiset ihmissuhdeongelmat, huoli omasta tai läheisen jaksamisesta, itsetuhoisuus ja läheisen menetys tai äkillinen kuolema. Voi olla myös vaikeita taloudellisia tilanteita tai huoltajuuskiistaa. Joskus ongelma voi olla yleinen ahdistuneisuus ja masentuneisuus, vaikkei tietäisi mistä se johtuu, Tuomisalo kertoo.

Yhteyttä voi ottaa esimerkiksi soittamalla Mielenterveysseuran valtakunnalliseen kriisipuhelimeen. Puheluun vastaa kriisikeskuksessa ammatikseen työskentelevä kriisityöntekijä tai koulutettu vapaaehtoinen, jonka kanssa voi käydä läpi vaikeaa elämäntilannettaan.Tukinetissä tukea voi hakea kirjoittamalla, esimerkiksi chatissä.

– Meille voi tulla myös kriisivastaanottoon eli meillä on kriisityöntekijöitä, joiden kanssa voi tulla keskustelemaan, Tuomisalo muistuttaa. Keskustelussa tuetaan asiakasta käsittelemään tilannettaan ja löytämään siihen ratkaisuja ja tarvittaessa ohjataan muun tuen tai hoidon piiriin.

Kriisikeskukset järjestävät myös vertaistukiryhmiä esimerkiksi läheisensä menettäneille ja vaikeissa elämäntilanteissa oleville nuorille aikuisille. Myös itsemurhaa yrittäneille tarjotaan omaa tukipalvelua. Lisäksi Mielenterveysseura ylläpitää yhdessä muiden organisaatioiden kanssa Rikosuhripäivystystä, josta minkä tahansa rikoksen uhri saa apua ja myös juridista neuvontaa. Toiminnan pääasiallinen rahoittaja on Raha-automaattiyhdistys.

Kriisikeskusten tarjoamat palvelut ovat ilmaisia ja niihin voi ottaa yhteyttä nimettömästi. Kriisipuhelimessa soiton hinta määräytyy operaattorin perimän maksun mukaan. Kriisipuhelin on auki vuoden jokainen päivä ja yö ja siellä vastataan noin 50 000 puheluun vuosittain. Palvelu aloitettiin vuonna 1970 ja tänä syksynä vastattiin miljoonanteen puheluun.

Valtakunnallinen kriisipuhelin palvelee puhelinnumerossa 010 195 202

Arkisin klo 9.00–07.00
Viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00–07.00.

Next article