Noin 80 % väestöstä on kokenut joskus selkäkipuja. Terveys 2011 -tutkimuksen mukaan
35-40 % vastanneista oli kärsinyt selkävaivoja edellisen kuukauden aikana. Selkäkipu voi olla harmitonta lihaskipua tai lääkärikäyntiä vaativaa vaivaa, ja kaikkea siltä väliltä.

Kelan tilastot kertovat, että 1970-luvulla selkävaivat lisääntyivät radikaalisti. Tähän on useita syitä. Osa määrästä selittyy työelämän muutoksilla sekä valveutumisella terveyspalveluiden myötä. 1980-luvulla selkävaivoista kärsivien hoitomuodot olivat vielä pitkälti makuuttamista ja leikkauksia, koska sen aikaiset kuvantamismenetelmät eivät tarjonneet samaa tietoa kuin tänä päivänä.

 

Epäspesifi vaiva on monen asian summa

WHO:n mukaan selkävaivat ovat yksi merkittävimmistä terveysongelmista maailmanlaajuisesti. Suomessakin maksetaan satoja miljoonia euroja korvauksia vuosittain juuri selkävaivojen takia.

"Itseään tarkkailemalla oppii tunnistamaan, mikä on omalle selälle hyväksi ja millainen kuormitus on haitallista.”

Selkä sietää paljon, mutta tarvitsee huoltoa. Pitkäaikainen ja vääränlainen rasitus aiheuttaa kiputiloja. Selkä- ja niskavaivat eivät usein johdu vain yhdestä syystä. Työasennot ovat huonoja, ikä rappeuttaa, liikunta jää vähäiseksi, ylipaino rasittaa kehoa ja aktiivisuutta ihannoivan yhteiskunnan vaatimukset eivät anna meidän nukkua riittävästi. Tupakka on myrkky, joka aiheuttaa tuki- ja liikuntaelinsairauksia, kuten olkapääongelmia, alaraajojen nivelrustojen vaivoja ja selän välilevyn aineenvaihdunnan heikentymistä.

Ruokatrendit ovat vasta viime vuosikymmenten keksintöjä, eivätkä aina hyvinvointia edistäviä. Monipuolinen ja terveellinen ruokavalio on selän ystävä.

 

Liike on lääke

Selkäpotilaiden turha makuuttaminen on onneksi lopetettu. Nyt tiedämme, että liikunta ja lihaskunnon ylläpito ovat selälle elintärkeitä. Liikunta on myös helpoin ja edullisin keino pitää huolta omasta terveydestä. Itsehoito- ja liikuntaohjeita selälle löytyy muun muassa Selkäkanava.fi-palvelusta.

Omaa kehoa pitää osata myös kuunnella. Keho kertoo, milloin on hyvä nousta ylös ja jaloitella. Itseään tarkkailemalla oppii tunnistamaan, mikä on omalle selälle hyväksi ja millainen kuormitus on haitallista.

Selkäliitto viettää tänä vuonna 30-vuotisjuhlaansa. Toimintamme sai aikoinaan alkunsa muutaman selälleen kuntoutusta kaivanneen herran toimesta. Nyt meillä on noin 9500 jäsentä ja 32 paikallisyhdistystä. Toimintaa rahoittaa pääasiallisesti Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA. Selkäliitto antaa neuvontaa ja välittää ajankohtaista tietoa selän terveydestä. Lisäksi liitto tukee ja kouluttaa eri puolilla maata toimivia paikallisia selkäyhdistyksiään, jotka tarjoavat ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Selkäliitto juhlii syntymäpäiväänsä muun muassa Meren Selkä -risteilyllä ja juhlaseminaarilla.

Kannustamme kaikkia pitämään huolta selästään jo ennen ongelmien ilmaantumista. Oman selän tilanne on tärkeää hyväksyä ja jokainen on ensisijaisesti vastuussa itse omasta hyvinvoinnistaan. Pienillä ”rakkaudenteoilla” voi ennaltaehkäistä kipuja ja myös oppia elämään niiden kanssa. Kiteytimme tämän ajatuksen sloganiksi: Rakasta selkääsi – se kannattaa. Sinua.