Etusivu » Vatsa ja suolisto » Kuidut ja ravinnon monipuolisuus olennaista myös gluteenittomassa ruokavaliossa
Vatsa ja suolisto

Kuidut ja ravinnon monipuolisuus olennaista myös gluteenittomassa ruokavaliossa

gluteeniton-ruokavalio
gluteeniton-ruokavalio
Jos keliaakikko ei noudata gluteenitonta ruokavaliota, ohutsuolen tulehdus vaurioittaa ohutsuolen pintaa. Kuva: Getty Images
avatar

Sanna Arnala

asiantuntija, Keliakialiitto

Miten vatsan ja suoliston tasapaino säilytetään gluteenittomalla ruokavaliolla?

Gluteenittomassa ruokavaliossa tulee kiinnittää huomiota ruoka-aineiden monipuolisuuteen. Kasvikset, marjat, hedelmät ja gluteenittomat viljavalmisteet muodostavat hyvän perustan, jota täydennetään lihalla, kalalla tai kasviproteiineilla sekä maitotuotteilla tai niiden korvikkeilla. Öljyt, siemenet ja pähkinät tuovat ruokavalioon pehmeää rasvaa.

Mitkä ovat riskit gluteenitonta ruokavaliota noudattamattomalle keliaakikolle?

Jos keliaakikko ei noudata gluteenitonta ruokavaliota, ohutsuolen tulehdus vaurioittaa ohutsuolen pintaa. Tästä seuraa esimerkiksi kalsiumin tai raudan imeytymishäiriöitä ja sitä kautta luuston haurastumista tai anemiaa.

Mitä ovat viljatuotteiden korvikkeet, ja miten kuitujen saantia voi edistää?

Gluteenittomia vaihtoehtoja ovat esimerkiksi tattari, kvinoa, amarantti, maissi ja riisi. Suurin osa keliaakikoista voi käyttää myös gluteenitonta kauraa eli sellaista kauraa, jossa ei ole jäämiä muista viljoista. Kuiduilla on paljon terveysvaikutuksia – ne muun muassa auttavat suoliston toiminnassa, pienentävät veren kolesterolipitoisuutta sekä tasapainottavat verensokerin vaihteluita. Riittävän kuidun saannin on todettu myös ehkäisevän paksusuolen syöpää. Viljavalmisteet ovat tärkein kuidun lähde myös gluteenittomassa ruokavaliossa. Pavut, linssit ja herneet sekä marjat, hedelmät ja kasvikset tuovat oman osansa kuidusta. Sekaan voi ripotella siemeniä, pähkinöitä tai mantelia. 

Onko gluteenittomista tuotteista hyötyä kaikille ihmisille?

Ihminen ei tarvitse gluteenia ravinnoksi, mutta toisaalta gluteenitonta ruokavaliota noudattamalla jää paitsi esimerkiksi rukiin terveysvaikutuksista. Ei voi sanoa, että gluteeniton tai tavanomainen ruokavalio olisi terveellisempi tai suositeltavampi koko väestölle. Tärkeintä on ruokavalion monipuolisuus, sopiva energiamäärä ja ravintoainerikkaiden ruoka-aineiden käyttö.

Kysymyksiin vastasi Keliakialiiton asiantuntija Sanna Arnala.

Tiesitkö keliakiasta?

• Keliakia on sairaus, jossa ravinnon gluteeni on terveydelle haitallista.
• Gluteenia on vehnässä, rukiissa ja ohrassa.
• Alttius keliakiaan on perinnöllistä.
• Keliakiaan voi sairastua missä iässä tahansa, suurin osa todetaan aikuisiässä.
• Keliaakikon lähisukulaisilla on suurentunut riski sairastua keliakiaan.
• Keliakian oireita ovat erilaiset suolistovaivat, mutta keliakia voi aiheuttaa myös monia muita oireita esimerkiksi väsymystä, niveloireita, anemiaa tai iho-oireita.
• Lapsella kasvun hidastuminen voi olla ainoa oire keliakiasta.
• Keliakia voi olla myös vähäoireinen tai oireeton.
• Keliakiaa voidaan tutkia verestä mitattavien keliakiavasta-aineiden avulla.
• Keliakian ainoa hoito on tarkka ja elinikäinen gluteeniton ruokavalio.
• Jos epäilet keliakiaa, menethän keliakiatutkimuksiin ennen kuin aloitat gluteenittoman ruokavalion.

Lisätietoja tutkimuksista ja keliakiasta löydät sivulta keliakialiitto.fi

Mikaela Katro, [email protected]

Next article