Etusivu » Tulevaisuuden terveydenhoito » Maisa tuo helpotusta asukkaan arkeen
Hoitotyön tulevaisuus

Maisa tuo helpotusta asukkaan arkeen

sote
sote
Maisa-portaalin toiminta on rakennettu nimenomaan asiakas-, ei organisaatiolähtöiseksi. Kuva: Pexels

Leena Turpeinen

terveys- ja päihdepalvelujen johtaja, Helsingin kaupunki

Maksuttoman ja suojatun kanavan avulla kansalaiset voivat seurata ja vastaanottaa sote-asioihin liittyviä tietoja turvallisesti netin kautta tai suoraan kännykkään.

Helsingin sosiaali- ja terveyspalveluiden uusi, sähköisen asioinnin kanava Maisa on otettu vuoden 2021 aikana käyttöön portaittain eri palveluissa. Portaalia voidaan käyttää muun muassa terveyspalveluissa, hammashoidossa, neuvoloissa sekä seniori-ikäisten palveluissa. Helsingin kaupungin terveys- ja päihdepalvelujen johtaja Leena Turpeinen kehuu Maisaa ainutlaatuiseksi.

– Asiakas pääsee omiin terveys- ja sosiaalihuollon asioihinsa kiinni yhdessä kanavassa. Portaalin toiminta on rakennettu nimenomaan asiakas-, ei organisaatiolähtöiseksi.

Turpeisen mukaan asiakkaan ei enää tarvitse vanhanaikaisesti selvittää, mille luukulle eri asioita tulisi mennä hoitamaan.

– Maisan kautta avautuvat kaikki nämä eri asiointimahdollisuudet. Portaali on toiminut myös teknisesti, ja ihmiset ovat hyvin löytäneet sen luo, Turpeinen sanoo. 

Turpeinen kuitenkin painottaa, etteivät portaalin kaikki toiminnallisuudet ole vielä käytössä ja ne vaihtelevat vielä suuresti eri palveluissa, mikä saattaa aiheuttaa hämmennystä.

Sote-palvelujen yhteensovituksella tuntuvat säästöt

Toiminnan tehostuminen, parempi hoidonsaanti sekä huomattavat säästöt ovat asioita, joihin sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatiolla tähdätään. 

– Maisan myötä asiakaskokemus ja saatavuus paranevat. Samalla saadaan säästöä, kun verkkotapaamisten osuus kasvaa ja vapautunut aika voidaan käyttää niiden asiakkaiden kasvokkain tapaamiseen, jotka sitä erityisesti tarvitsevat, Turpeinen selventää. 

Myös henkilöstökokemus paranee pitkällä aikavälillä, kun asiakkaiden yhteydenotot keskittyvät jatkossa Maisaan. Tähän asti käytössä on ollut monta eri kanavaa.

– Lisäksi vaikuttavuuden voidaan ajatella parantuvan, koska nyt ihmiset voivat vaivattomasti itse tarkastella tuloksiaan sekä saada helposti hoito-ohjeita, Turpeinen jatkaa. 

Vaikka Maisa mahdollistaa sote-integraation asiakkaan suunnasta, Turpeinen muistuttaa, että ammattilaisia koskettavat tietosuojasäädökset säilyvät ennallaan. 

– Tulevaisuudessa Maisa tulee olemaan pääreitti palveluihin, mutta toki myös perinteiset kanavat – puhelin ja fyysiset kasvokkain tapaamiset – säilyvät jatkossakin.

Next article