Etusivu » Näkö ja kuulo » Sininen valo voi viedä yöunet
Sininen valo

Sininen valo voi viedä yöunet

Kuva: Getty Images

Yhä useampi meistä viettää valtaosan vuorokaudesta tietokoneen näytön, kännykän, tabletin tai television ruutua tuijottaen. Jos päätä särkee ja uni ei tule yöllä silmään, syynä voi olla ruuduilta, ledvalaisimista ja auringosta heijastuva sininen valo.

Tutkimusten mukaan sininen valo voi häiritä vuorokausirytmiä estämällä melatoniinin eli pimeähormonin tuotantoa. Tämä puolestaan vähentää väsymyksen tunnetta, piristää ja siten vaikeuttaa nukahtamista.

Auringosta, ledvalaisimista ja erilaisilta näyttöpäätteiltä heijastuva sininen valo rasittaa silmiä, altistaa ajan myötä kaihille ja silmänpohjanrappeumalle sekä häiritsee vuorokausirytmiä estämällä melatoniinin eli pimeähormonin tuotantoa. Jos siniselle valolle altistuu etenkin ilta-aikaan, se vaikuttaa unentuloon ja saattaa aiheuttaa unettomuutta.

Tuoreessa ruotsalaisen Mid Sweden University -yliopiston tutkimuksessa sinisen valon todettiin piristävän jopa kofeiinituotteiden nauttimista enemmän, ja sinistä valoa tulisi välttää etenkin ilta-aikaan.

Torju sininen valo silmälaseilla

Sinistä valoa voi blokata uudenlaisella silmälasien linssimateriaalilla, jonka suodatus kattaa noin 98 prosenttia haitallisen valosäteilyn aallonpituuksista. Viime syksynä markkinoille saapuivat myös sinisen valon torjuvat piilolinssit, jotka on valmistettu hyvin hengittävästä materiaalista.

Sinisen valon blokkaava linssi sopii kaikkiin näönkorjauksen tarpeisiin. Sitä saa sekä pieniin että suuriin voimakkuuksiin, plus- ja miinuslinsseihin, hajataiton korjaamiseen ja jopa ikänäön korjaamiseen tarkoitettuihin piilolinsseihin. Sinisen valon torjuminen on tehty mahdolliseksi kaikille jotka käyttävät silmä- tai piilolaseja.

Kysy sinisen valon torjuvia silmälaseja ja piilolinssejä omalta optikoltasi ja ala suodattaa silmäsi haitalliselta siniseltä valolta.

Next article