Etusivu » Vatsa ja suolisto » Rytmiä ja rauhaa ruokailuun
Vatsa ja suolisto

Rytmiä ja rauhaa ruokailuun

pippa-laukka
pippa-laukka
Kuva: Terhi Korhonen

Useisiin vatsavaivoihin auttaa ruokailutapojen tarkastus. Hyvinvointilääkäri Pippa Laukan mukaan ei ole olemassa yhtä oikeaa ruokavaliota, jonka avulla vatsavaivat saadaan kuriin.

– Se mikä sopii yhdelle, ei sovi aina toiselle. Usein toiminnalliset vatsavaivat vaativat ruokavalion lisäksi myös muita keinoja. Niistä tärkeimmät ovat ruokailun hyvä ja säännöllinen rytmi sekä rauhoittuminen aterian äärelle.

– Hyvän ateriarytmin suositus on 4-6 pientä ateriaa vuorokaudessa. Kun rytmistä pidetään kiinni, nälkä ei pääse yllättämään.

Työpäivinä lounas tulee usein korvattua voileivällä työpisteen ääressä. Tämä tapa kostautuu usein myöhemmin iltapäivällä: verensokeri heilahtelee, tulee nälän tunnetta ja hotkimista.

– Hitaasti syömisessä on oma mielekkyytensä, toteaa Laukka.

– Hotkimalla tulee nieltyä ilmaa, joka lisää vatsavaivoja. Myöskään aivojen kylläisyysvaste ei ehdi herätä, jolloin ihminen syö helposti liikaa. Nopeasti syöminen saattaakin joskus johtaa jopa lihomiseen.

Ruokavaliossa ei ehdotonta totuutta

Vatsaa hoitava ruokavalio täyttyy, kun noudattaa muutamia peruskriteereitä.

– ”Puoli kiloa päivässä” ei ole pelkkä hokema, sillä vihanneksia ja hedelmiä pitäisi todella saada tämä määrä, jotta riittävä kuitujen ja ravinteiden määrä elimistössä täyttyy. Kasvikset auttavat esimerkiksi kivennäisaineiden – kuten raudan – imeytymiseen. Suomalaiset marjat ovat ihan superfoodia, ja vaikkapa kourallinen mustikoita aamupuurossa on mahtava kuitu- ja ravinnelisä.

Hiilihydraatin lähde on monelle vaikea pala, sillä täysjyvävilja ei sovi ainakaan suurissa määrin kaikille. Tätä asiaa Laukka neuvoo kokeilemaan tuote kerrallaan, kunnes hyvältä tuntuva hiilihydraatin lähde löytyy.

Kalaa ei myöskään kannata unohtaa, sisältäähän se kosolti hyviä rasvahappoja.

Laukka korostaa, että vatsaa hoitavien ruokailutapojen löytäminen lähtee liikkeelle omien tapojen kriittisestä tarkastelusta. Tukea ja lisätietoja ravintokysymyksistä saa lääkäriltä, terveydenhoitajalta tai ravitsemusneuvojalta.

Kaisa Mäntyranta, [email protected]

Next article