Etusivu » Terveydenhuolto » Potilasturvallisuus ja terveydenhuollon viestintä- ja tietojärjestelmät
Potilasturvallisuus

Potilasturvallisuus ja terveydenhuollon viestintä- ja tietojärjestelmät

potilasturvallisuus-tietojarjestelmat
potilasturvallisuus-tietojarjestelmat
Kuva: Getty Images

Lääkemääräys- ja potilastiedot ovat paitsi henkilökohtaisia myös arkaluonteisia terveystietoja.

 – Tämän takia potilastiedot on suojattu lailla, kertoo THL:n johtava asiantuntija ja terveydenhuollon erikoislääkäri Vesa Jormanainen.

Turvallisista viestinnän kanavista Jormanainen kertoo, että kirjeet ovat turvallisia ja faksi on toimiva varajärjestelmä, mutta sähköpostia pidetään turvattomana järjestelmänä henkilötietoja sisältävän tiedon välittämiseen.

Kelan valtakunnallisessa Kanta-palvelussa tiedonvälitys perustuu salattuihin sanomiin. Väestörekisterikeskuksen puolelta myönnetään niin sanottuja toimikortteja. Lääkärin lääkemääräämisoikeus tarkistetaan toimikortin avulla ja jotta potilastietoon pääsee käsiksi, vaatii järjestelmä olemassa olevan hoitosuhteen.

Järjestelmä perustuu verkkoon ja vahvaan tunnistamiseen. Lääkäri voi kirjautua järjestelmään henkilökohtaiselta tietokoneeltaan olettaen, että hänellä on lisäksi kortinlukulaite ja kortinlukuohjelma käytössään.

Potilasturvassa ihminen on heikoin lenkki. Tätä riskiä vähennetään henkilökunnan koulutuksen ohella standardeja käyttämällä.

Turvallisuus lisääntyy sillä, että kuka tahansa voi tarkastaa omat tietonsa Omakanta-palvelusta pankkien verkkotunnusten mahdollistaman vahvan tunnisteen avulla. Tietojen lisäksi kansalainen voi tarkistaa lokitiedoston, josta näkee mitkä organisaatiot ovat tietoja käyttäneet. Halutessaan kansalainen voi jättää selvityspyynnön.

Omiin tietoihin käsiksi pääseminen tarkoittaa myös sitä, että potilastietojen valvonta on miljoonien silmäparien alla.

– Kiinnijäämisen riski on suuri, Jormanainen kiteyttää.

Kanta-palvelut ovat usean eri toimijan saavutettavissa, ja tämä tuo mukanaan tehokkuutta ja hyvää palvelua.

– Kirjauduttuaan toimikortilla lääkäri pääsee tekemään sähköisen reseptin. Tieto menee salatussa muodossa Kelan hallinnoimaan reseptikeskukseen. Kun potilas ostaa lääkkeensä valitsemastaan apteekista, pääsee apteekki hakemaan tarvittavat tiedot salatussa muodossa reseptikeskuksesta. Samalla reseptikeskukseen syntyy toimitusmerkintä, Jormanainen kertoo.

Salatut viestit puretaan ohjelmien kautta, ja näiden ohjelmistojen kohdalla sovelletaan sertifiointimenettelyä. Valvira pitää listaa niin sanotuista A-luokan ohjelmista, joita voidaan käyttää Kanta-palvelun yhteydessä.  

Lue myös: Digitalisaatio muutoksen vauhdittajana eHealth -palveluissa

– Käytännössä kyse on siitä, että ohjelmiston tietoturvallisuus tarkastetaan ennen kuin se voidaan liitää Kantaan, Jormanainen summaa.

Potilasturvassa ihminen on heikoin lenkki. Tätä riskiä vähennetään henkilökunnan koulutuksen ohella standardeja käyttämällä. Käsin kirjoitetun reseptin tulkinnanvaraisuus on esimerkki ongelmasta, joka on digitaalisuuden myötä katoamassa. Potilaan tietoturva on mennyt eteenpäin.

Uusi teknologia tarjoaa mahdollisuukisia myös uusiin palveluihin, jotka helpottavat niin lääkärin kuin potilaankin arkea. Yksi uutena tuleva asia on etävastaanotto.

– Etävastaanottojen merkitys on vielä lukumääräisesti pieni, mutta kasvu on kovaa, Jormanainen kertoo.

Next article