Etusivu » Terveydenhuolto » Potilastiedot esille ilman käyttökatkoja
Potilasviestintä

Potilastiedot esille ilman käyttökatkoja

potilasjarjestelmat-kayttokatkoja
potilasjarjestelmat-kayttokatkoja
Potilastietojärjestelmän totaalisia käyttökatkoja esiintyy yleensä harvoin ja niidenkin aikana potilaan tietoihin päästään usein käsiksi varajärjestelmän kautta. Kuva: Pexels

Sairaaloiden potilastietojärjestelmiin on tallennettu miljoonien suomalaisten terveystiedot. Joskus tietojen välitön esille saaminen voi olla elämän ja kuoleman kysymys. Kiireellisissä tilanteissa punnitaan järjestelmien toimintakyky ja käytön sujuvuus.

Turun yliopistollisen keskussairaalan tietohallintojohtaja Yrjö Koivusalon mukaan tyypillisimmät ongelmat potilastietojärjestelmässä liittyvät järjestelmän hitauteen tai käyttökatkoihin. 

– Jos potilaan tiedot eivät syystä tai toisesta avaudu sähköisestä järjestelmästä, lääkäri on tyhjän päällä. Paperista arkistoa ei ole enää olemassa.

Koivusalon mukaan potilastietojärjestelmän totaalisia käyttökatkoja esiintyy yleensä harvoin ja niidenkin aikana potilaan tietoihin päästään usein käsiksi varajärjestelmän kautta. 

– Kaikki järjestelmämme ovat kahdennettuja. Meillä on kaksi runkoverkkoa, kaksi konesalia, kahdet kytkimet ja niin edelleen. Kahdentaminen nostaa kustannuksia, mutta se on perusvarautumista mahdollisiin järjestelmäongelmiin.

Lue myös: Potilasturvallisuus on kaikkien asia

Turun yliopistollisen keskussairaalan potilastietojärjestelmää seuraa ja siitä raportoi ulkopuolisen palveluntarjoajan valvontajärjestelmä, joka havainnoi järjestelmän toimintaa kellon ympäri, etsii siitä mahdollisia häiriöitä ja hälyttää niistä. Toiminnan kannalta herkimmät järjestelmät ovat Koivusalon mukaan kuvantaminen, laboratorio ja potilastietojärjestelmä, joissa käyttökatkokset ovat olleet pisimmillään muutamia tunteja.

– Teemme säännöllisesti käyttötapaustutkimuksia, joissa valvontajärjestelmä seuraa yksittäisen käyttäjän työskentelyä ja reagoi tämän kohtaamiin ongelmiin. Vianselvityksessä pyritään paikallistamaan ongelma ja korjaamaan se pois päiväjärjestyksestä verkosta ja kaikilta työasemilta. Nopea vianselvitys ja ongelman korjaaminen säästävät sekä aikaa että rahaa ja mahdollistavat tehokkaan työskentelyn, Koivusalo päättää.

Next article