"Jooga parantaa liikkuvuutta, lihasvoimaa ja tasapainoa asana-harjoitustensa kautta. Se vahvistaa sidekudoksia, notkistaa lihaksia ja parantaa koordinaatiota."

Jooga- ja Pilatesopettaja Annukka Salosen tunneilla on vuosien mittaan käynyt runsaasti nivelongelmaisia asiakkaita.

– Asiakkaani tulevat usein fysioterapeutin suosituksesta, ja joukossa on ollut kulumista, reumasta ja jopa ms-taudista kärsiviä. Erityisesti reumapotilaat tuntevat hyötyvänsä joogasta sekä fyysisesti että henkisesti, hän kertoo.

Salonen luettelee joogan hyötyjä reumapotilaalle:

– Jooga parantaa liikkuvuutta, lihasvoimaa ja tasapainoa asana-harjoitustensa kautta. Se vahvistaa sidekudoksia, notkistaa lihaksia ja parantaa koordinaatiota.

Salosen mukaan nivelongelmaisten tulisi kiinnittää erityistä huomiota tasapainon ylläpitämiseen suuremman kaatumisvaaransa takia.

– Jooga on erinomaista tasapainoharjoittelua. Koska harjoitteet tehdään paljain jaloin, jooga parantaa alaraajojen liikkuvuutta. Se myös voitelee niveliä ja vahvistaa nivelten ympärillä olevia lihaksia, mikä edistää tasapainoa.

 

Hengitys kaiken a ja o

Salosen mukaan hengityksen hallitsemisella on myös suotuisia vaikutuksia terveyteen.

– Keskittyessään hengitykseensä ihminen rauhoittuu ja stressi hälvenee, hän toteaa.

– Hengitystekniikan avulla voidaan myös säädellä kivun tunnetta, sillä hengittämällä jännittyville ja kipuileville alueille voidaan nämä alueet saada rentoutumaan ja pehmenemään.

Jooga on suosittua, tarjontaa ja suuntauksia on runsaasti. Salonen suosittelee aloittajalle lempeää hatha-joogaa. Sen sijaan vinyasa, astanga ja hotjooga ovat usein aloittelijalle liian kuormittavia.

–Yksilöohjaus on ryhmätunteja tehokkaampaa, sillä ryhmässä ohjaaja ei ehdi huolehtia siitä että asanat tehdään oikein. Myös salia kannattaa käydä etukäteen katsomassa: jotkut salit saattavat olla vetoisia, joissakin sen sijaan on lempeä lattialämmitys ja hapekas ilma, toteaa Salonen.


Erilaisia hyviä jooga-asentoja on muun muassa silta ja sotilas.