Yksittäisten raaka-aineiden sijasta tärkeämpää on kiinnittää huomiota ruokailun säännöllisyyteen ja ravitsemuksen kokonaisuuteen, joka on enemmän kuin osiensa summa.

Monipuolisuus ja säännöllisyys. Jos syömiseen liittyviä kultaisia sääntöjä olisi vain kaksi, ensin mainitut olisivat Sydänliiton ravitsemusasiantuntija Anna Karan listan kärkipäässä.

– Kasvisten lisääminen tulisi hyvänä kolmantena. Niitä olisi hyvä syödä päivän jokaisella aterialla, hän jatkaa.

Karan mukaan terveellisestä ruokailusta tulisi pyrkiä tekemään mahdollisimman helppoa ja omaan arkeen sopivaa.

– Kaikilla meillä on yksilölliset makutottumukset. Siksi myös ruoan tulisi olla sellaista, josta aidosti pitää. Jos esimerkiksi kasvikset eivät luonnostaan maistu, mieti sellainen kasvisvaihtoehto, jonka lisääminen päivittäiseen ruokavalioon ja aterioille olisi kaikista helpointa. Pienikin lisä kasvisten syöntiin on hyvä alku, hän kannustaa.

 

Pieniä tekoja

Kasvisten käytön lisäämisen lisäksi Kara kehottaa kiinnittämään huomiota ravinnon sisältämän rasvan laatuun.

Suosi pehmeitä rasvoja, joissa on runsaasti tyydyttymättömiä omega3- ja omega6-rasvahappoja. Niitä saa muun muassa kalasta, margariinista, pähkinöistä ja kasviöljyistä. Valitse ostoskoriin myös vähärasvaisia maitotuotteita sekä runsaskuituisia viljavalmisteita, hän ohjeistaa.

Anna Kara suosittelee vähentämään sokeria sisältävien elintarvikkeiden ja kovaa rasvaa sisältävien rasvaisten liha- ja maitovalmisteiden käyttöä.

– Myös suolan saantiin on syytä kiinnittää huomiota. Tietyissä elintarvikkeissa, kuten leivissä, leivänpäällisissä ja erilaisissa valmisruoissa sitä voi olla yllättävän paljon. 

Kaiken kaikkiaan Kara luonnehtii sydänystävällistä ruokavaliota tavalliseksi ja maistuvaksi kotiruoaksi.

– Arkiset ja säännöllisesti toistuvat valinnat ratkaisevat ruoan terveellisyyden. Tuotevalinnoissa Sydänmerkki auttaa löytämään terveellisemmät vaihtoehdot, hän päättää.

Sydänmerkkituote on terveellisempi valinta

Suomessa on kaikkiaan noin 1 300 elintarviketta, joille on myönnetty Sydänmerkki. Merkki kertoo, että tuote on omassa tuoteryhmässään terveellisempi valinta. Sydänmerkkituotteita löytyy jokaisesta kaupasta jo lähes kaikilta hyllyriveiltä.
Sydänmerkin hakeminen on vapaaehtoista ja maksullista, mutta merkkiä ei voi ostaa. Sydänmerkin saadakseen tuotteen pitää täyttää tietyt kriteerit:

  • Rasvaa, suolaa ja sokeria riittävän vähän.
  • Rasvan tulee olla hyvälaatuista.
  • Kuitua tulee olla riittävän paljon.

Tuotteiden tarkat ravitsemukselliset kriteerit riippuvat tuoteryhmästä.