Jos kylmän ilman hengittäminen tuntuu ikävältä, suojaa keuhkot kaulahuivilla, kaulurilla tai hengitysilmanlämmittimellä ja harrasta liikuntaa oireet huomioiden.

Ulkona liikkuminen on suositeltavaa ympäri vuoden. Sitä ei tarvitse välttää edes pakkasella, sillä kun keho tekee enemmän töitä pysyäkseen lämpimänä, myös kehon tuottamien endorfiinien määrä lisääntyy. Tästä syystä olo talvisen liikuntatuokion jälkeen on yleensä iloisempi ja kevyempi kuin sisäliikunnan jälkeen.

”Kylmä ilma ja pureva tuuli voivat lisätä hengitysoireita ja kovilla pakkasilla niitä voi tulla kaikille.”

Kylmänsietokyvyssä on kuitenkin suuria yksilöllisiä eroja. Siihen vaikuttavat kehon koostumus eli lihasmassan ja ihonalaisen rasvan määrä sekä fyysinen kunto, ikä, sukupuoli ja tupakointi. Kylmä lisää oireita 70 prosentilla astmaa sairastavista ja oireiden lisääntyminen on yleistä myös muun muassa keuhkoahtaumatautia sairastavilla.

Allergia-, iho- ja astmaliiton asiantuntija Kaisa Toikko sanoo, että ongelman ehkäisyyn on monia tehokkaita keinoja. Yksi niistä on hengityssuojainten käyttö.

– Helpoin tapa suojata keuhkoja pakkasilmalta on kietaista huivi kasvoille tai nostaa kauluri suun eteen. Jos liikunta on kovatehoisempaa, keuhkot ovat herkät tai jos ihmisellä on diagnosoitu astma, suun eteen tuleva hengitysilmanlämmitin voi olla kannattava hankinta. Se lämmittää ja kosteuttaa sisään hengitettävää ilmaa.

 

Tuuli lisää pakkasen purevuutta

Kaisa Toikon mukaan myös voimakas tuuli voi lisätä pakkasesta aiheutuvia oireita.

– Kylmä ilma ja pureva tuuli voivat lisätä hengitysoireita ja kovilla pakkasilla niitä voi tulla kaikille. Keuhkosairaille oireita voi tulla jo muutaman asteen pakkasilla. Kylmä ilma kuivattaa ja jäähdyttää hengitysteitä ja voi lisätä keuhkoputkien supistumista, mikä tuntuu hengenahdistuksena. Kylmyys myös lisää limaneritystä ja aiheuttaa turvotusta limakalvoilla. Hengitys voi tuntua raskaalta ja astmaa sairastavalla uloshengitys voi vinkua, Toikko toteaa.

Suojain muuttaa sisään hengitettävän ilman plusasteiseksi, jolloin keuhkot eivät rasitu kylmästä.

– Oikein kovilla pakkaskeleillä kaikki voivat hyötyä hengitysilmanlämmittimen käytöstä. Lämmitin kuitenkin lisää jonkin verran hengitysvastusta ja osa kokee sen haittaavaksi. Omaa kehoa kannattaa siis kuunnella tässäkin, Toikko toteaa.