Näin voitaisiin ehkäistä lukuisia sairastumisia sekä lievittää monien oireita. Liian vähäinen liikunta ja ylipaino ovat usein syynä muun muassa elintapasairautena pidetyn tyypin 2 diabeteksen puhkeamiseen. Liikuntasuositusten noudattamisen lisäksi Haikarainen kehottaa satsaamaan kehonkoostumukseen, jos ylimääräistä painoa on päässyt kertymään:

– Jos kehosta halutaan vähentää rasvaa, on kulutus saatava isommaksi kuin energian saanti, muu ei auta. Näin kohennetaan myös hoitotasapainoa ja parhaassa tapauksessa lääkitys voidaan jättää jopa pois.

– Lääkintään liittyvät päätökset tehdään kuitenkin aina hoitavan lääkärin johdolla, Haikarainen painottaa.

Liikkua pitäisi vähintään puoli tuntia päivässä ja lisäksi pari kertaa viikossa harrastaa motorista tai lihasvoimaharjoittelua. Kevyesti hengästyttävää liikuntaa tulisi olla kaksi ja puoli tuntia viikossa tai raskaasti hengästyttävää reilu tunti.

– Tästä on hyvä aloittaa ja tuunata liikunta oman ajankäytön, kuntotason, harjoitushalun ja mahdollisuuden mukaan, Haikarainen sanoo innostavasti.

Myös ruokavaliossa diabeetikoilla on lähtökohtaisesti yleiset suositukset. Lisäksi seuraavat käytännön vinkit tuppaavat toimia:

– On järkevää syödä tasaisesti neljä, viisi kertaa päivässä, ja jokaisen aterian tulisi sisältää kasviksia  ja vähärasvaista proteiinia. Hiilihydraattien saantia säädellään oman liikuntamäärän ja energiatarpeen mukaan, Haikarainen neuvoo.

Koska liikunta saattaa vaikuttaa sekä insuliinin toimintaan että verensokerin säätelyyn laskien sitä jopa parin vuorokauden ajan liikunnan jälkeen, mukana pitää olla jotain nopeasti otettavaa sokeripitoista, ettei verensokeri pääse laskemaan.