Kampaamo Hiusfashionin yrittäjä, kampaaja Satu Stefanovicille on itsestään selvää, että hänen kampaamonsa valikoimissa ja tiloissa huomioidaan allergiset ja astmaatikot.

– Allergiaystävällisten tuotemerkkien lisäksi Ruoholahden liikkeessämme on mahdollisuus olla erillään muista asiakkaista, jos allergia tai tuoksuyliherkkyys on raju. Vältämme myös voimakastuoksuisia tuotteita, vaikkemme olekaan kokonaan hajusteeton kampaamo, Stefanovic kertoo.

Hiusfashionilla suositaan kotimaista.

– Suomalaiset valmistajat ovat tuoneet markkinoille erittäin laadukkaita ja turvallisia allergiaystävällisiä tuotteita, joista joillain on myös Allergia- ja astmaliiton myöntämä allergiatunnus.

– Viime aikoina allergiaystävälliset tuotteet ovat kehittyneet valtavasti, Stefanovic kehuu.

Kampaajan mukaan tuoksut aiheuttavat kampaamossa eniten herkkyyksiä.

– Parabeeneistä ja sulfaateista puhutaan paljon, mutta niitä ei juuri tuotteissa enää ole, Stefanovic toteaa.

 

Kerro herkkyyksistä

Stefanovic kannustaa kertomaan taustat avoimesti kampaajalle.

– Moni asiakas jättää kertomatta mahdolliset aikaisemmat reaktiot tai toimenpiteet. Usein esimerkiksi kotivärjäyskertoja hävetään, eikä tuoda julki. Jos hiusväri on joskus aiheuttanut oireita, se todennäköisesti tekee sen uudestaan, vaikka tuote ei olisikaan sama. Lievä allergiaoire tuppaa pahenemaan seuraavilla kerroilla, ja kun lasi tulee täyteen, siitä harvemmin on paluuta, kampaaja muistuttaa.

– On tärkeää, että asiakas kertoo myös mahdollisista tatuoinneista etukäteen, sillä ne voivat aiheuttaa allergisen reaktion yhdessä hiusvärin kanssa, Stefanovic lisää.

Hiusfashionilla painotetaan avointa kommunikointia myös toiseen suuntaan.

– Kysymme asiakkailtamme luvan ennen kuin laitamme esimerkiksi muotoilutuotteita. Näin vältetään yllättävät reaktiot. Avoin ja rehellinen vuorovaikutus on myös turvallisuustekijä, Stefanovic päättää.